søndag den 24. september 2017

Hvad er PR?

Faktum er, at der er et hav af selvudråbte eksperter, som har en fasttømret mening om, hvad public relations (PR) er. Hertil kommer så de mindre erhvervsdrivende, der – måske – engang har handlet med et reklamebureau eller hørt et foredrag af Martin Thorborg, og så Maren I Mudderkæret, der snakker med om alt.
Når jeg præsenterer mig til et møde og fortæller, at jeg arbejder med PR i form af en konkret synliggørelse af firmaers ydelser, produkter eller brands, ligner de fleste mennesker ofte et stort spørgsmålstegn.
“Spændende,” lyder svaret dog ofte, men næsten lige så ofte kommer sætningen “Nårh, du er sådan en annonceindkøber,” op i stedet for. Eller den lige så gængse “Ov, du har sådan et reklamebureau” op.
For det første er der forskel på PR og reklame. For det andet er forvirringen i branchen også stor, da mange reklamebureauer har afdelinger, som arbejder med pressehåndtering (dvs. PR), og mange PR- og kommunikationsbureauer kan også finde på at håndtere reklame, når vinden (eller pengene) bærer på.
Den forskel kunne jeg skrive et meget langt blogindlæg om – og det gør jeg nok også – men lad os nu stille skarpt på public relations som metode.
31 definitioner på PR er nok
Den amerikanske marketing-ekspert Heidi Cohen (selvudråbt, men i det mindste ærlig omkring det) har skrevet dette tankevækkende indlæg om PR, hvor hun fremdrager 31 forskellige definitioner på, hvad public relations er. Hun ender med at konkludere, at der vist kun kan konkluderes, at der er tale om en disciplin inden for marketing og kommunikation, hvor et firmas ry beskyttes i offentligheden på tværs af diverse medieplatforme – her i blandt massemedier, sociale medier og søgeresultater på nettet.
Jeg tør godt være en anelse mere konkret i jagten på at rydde ud i den store forvirring.
Som det fremgår af artikler på Sproget.dk og Wikipedia – her tænkes på den engelske Wiki, der er langt mere velredigeret end den danske – er public relations ekstern kommunikation. Public betyder offentlighed på engelsk, og som det fremgår af selve begrebet, er det relationerne, der arbejdes med. Dvs. information og relationsopbyggelse i forhold til offentligheden.
Så langt så godt. Som det fremgår mange steder, er et andet karakteristika ved PR, at det i hovedreglen er gratis. Dvs. at omtalen eller informationen normalt optræder uden betaling, hvilket gør PR til markedsføringens fattige fætter over for reklameverdenens massive køb, køb-bombardement af budskaber. Eksempelvis kunne firmaet Jensens Paraplyudlejning finde på at ringe til avisen Regnnyt og invitere en journalist forbi til en test af store herreparaplyer, som måske kunne blive til en artikel i avisen.
Eller endnu bedre. Jensen, der ejer firmaet, kunne også ringe til et PR-bureau for at høre, hvad de skulle have for at stå for hele eventen. De havde måske kontakt til flere relevante medier i forvejen og kendte til mediernes arbejdsforhold, herunder deadlines, specifikke emnefelter og måske endda medarbejdernes arbejdstider og privatliv. Så kunne paraplyerne testes uden for i regnvejr på vej til og fra arbejde eller måske endda på en skovtur i weekenden, hvor det kan give gode billeder med familien under farmands nye paraply.
Bryd igennem lydmuren
Det var bare lige en forklaring. Jeg vil sige det på den måde, at public relations skal ses som:
  • Ekstern kommunikation, der udgør et supplement til annoncering i marketingsammenhæng for de større virksomheder, mens de mindre virksomheder måske snarere vil se det som et hovedvåben
  • En form for marketing, der skaber troværdighed, tilknytning og respekt i omverdenen
Selve udformningen af det konkrete PR-tiltag er som udgangspunkt underordnet, da målet, man arbejder hen imod, altid er synliggørelse af firmaet eller organisationen for på den baggrund at gøre et brand mere kendt. Måske fordi der skal sælges mere af et produkt, eller fordi firmaet har et dårligt ry i medierne. Eller måske fordi der er tale om en organisation, som gerne vil bryde igennem muren og fortælle borgerne, politikerne eller andre brancher om et budskab.
Hvor om alting er, skal begrebet ikke ses som produktomtale i medierne udelukkende. De klassiske PR-bureauer lever af at generere avis-, radio- eller tv-omtale for f.eks. tøjfirmaer eller elektronikfabrikanter, men behovet nu til dags er bredere end som så.
Med internettets stadige udbredelse træder søgemaskineoptimering i forgrunden på mange måder, og bloggere har efterhånden så mange læsere, at dagblade inden for en vis årrække må give op. Internettet er på vej til at blive MEDIET, et budskab skal ud igennem – lev og lad dø.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar