Vi er vant til at tænke rekruttering af medarbejdere som virksomhedernes marked. Sociale medier er i fuld gang med at ændre forudsætningerne for denne vanetænkning.
Jobmarkedet har over de sidste 10 år flyttet sig fra print til web. Under denne første bølge af digitaliseringen er der sat strøm til den traditionelle rekrutteringsproces fra opslag af annoncer (broadcast), sortering af indkomne ansøgninger (screening) til ansøgeradministration (application management). Virksomhederne har opnået en mere effektiv sagsbehandling samt mulighed for at nå ud til langt flere kandidater. Jobsøgere har tilsvarende opnået større transparens og overblik over den synlige del af jobmarkedet.
Sociale netværk som Linkedin, open source værktøjer som WordPress samt aggregeringstjenester som Klout har gjort det både nemt og samtidig accepteret at personer stiller sine kompetencer og jobønsker til offentlig skue. På sociale medier kan alle publicere og distribuere – det er ikke længere et spørgsmål om penge, men om kompetencer.
Den proaktive og selvbevidste person (medarbejder/ jobkandidat) kan i dag administrere og fremme sin egen synlighed og tilgængelighed. Dette vil påvirke den måde, hvorpå virksomhederne fremover skal planlægge og gennemføre deres rekrutteringsaktiviteter.
Vores undersøgelse viser, at virksomhederne er i gang med at ændre vaner og opgradere deres aktiviteter på sociale medier. Der er barrierer, der skal overvindes, men når disse barrierer er brudt, giver sociale medier et konkurrencemæssigt forspring.
Vaner ændres ikke over en nat, men spørgsmålet, som den rekrutterende virksomhed bør stille sig selv er, hvor lang tid der går, før deres foretrukne kandidater dropper jobportalerne til fordel for de sociale netværk – og hvordan man så vil blive synlig overfor denne gruppe af kandidater.
De nye udfordringer for HR
I de sidste par år har vi observeret og oplevet, hvordan sociale medier er ved at ændre måden medarbejdere og virksomheder mødes på. Ud fra egne erfaringer kombineret med undersøgelser fra især det amerikanske arbejdsmarked formulerede vi 7 udfordringer, som vi vurderer alle med ansvar for medarbejdere og rekruttering kommer til at stå overfor som konsekvens af de sociale mediers indtog. De 7 HR-udfordringer var udgangspunktet for en række kvalitative interviews, der blev gennemført i Q4 2012. På baggrund af svarene fra vores interviews formulerede vi spørgsmålene til vores online survey, hvis formål var at afdække virksomhedernes erfaringer, oplevelser og udfordringer med anvendelsen af sociale medier til tiltrækning og rekruttering af nye medarbejdere.
Online Survey
Den kvantitative online survey blev gennemført december 2012 – januar 2013. 106 respondenter har besvaret undersøgelsen, der dækker bredt indenfor en række forskellige brancher. Størstedelen af virksomhederne er indenfor handel og vidensservice.
86% af respondenterne har et direkte rekrutteringsansvar, 70% et direkte ledelsesansvar og 55% et ledelsesansvar på teamlederniveau eller derover.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar