mandag den 4. maj 2020

Min guide til Barcelona

Så blev det tid til at lave en lille guide til min fantastiske og romantiske tur til Barcelona med kæresten i august. Jeg blev jo, som mine faste læsere ved, inviteret en smuttur til den catalanske hovedstad kort før studiestart for at gøre semesterstarten liiidt federe :-)

Hvad skal du gøre før rejsen?
Vi landede en torsdag eftermiddag i Aeropuerta del Prat, der ligger omkring 15 kilometer væk fra selve centrum af Barcelona. Det var helt perfekt med den korte afstand, men der er ,ligesom med mange andre storbyer, altid alternative lufthavne, man kan benytte sig af, hvis det skal gøres lidt billigere:
London har Stansted, New York har Newark i New Jersey, og Barcelona har Girona, omtrent 100 km væk fra centrum.
Det kan helt sikkert godt betale sig at tage med i overvejelserne, inden du rejser. Eneste detalje her er, at du skal flyve fra Billund eller Aarhus, hvis du vil direkte til Girona, hvorimod en billet fra Kastrup sender dig direkte til Barcelonas centrum på omtrent en halv time, efter du er landet.
På den måde kan man sige, at det er billigere at rejse fra det jyske land, men at en tur fra Djævleøen får dig hurtigere frem! Min kæreste fortalte, at han endte med at træffe valget om at flyve direkte herfra.

Hvordan skal du bo i Barcelona?

Som det fremgik af min tidligere post på bloggen om at jeg skulle afsted til Barcelona med kæresten, havde han booket os ind på det lækre hotel Rafaelhoteles i Badalona, der er en bydel i Barcelona lidt nord for selve centrum. Vi spiste kun en enkelt gang i hotellets egen restaurant “Badiu”. Det var lørdag aften, inden vi fløj hjem søndag morgen – den autentiske, catalonske oplevelse er efter min mening altid den bedste, og intet hotel kommer i nærheden af den, uanset hvilken storby man besøger! :-)
Selvom jeg følte mig som en dronning i de tre overnatninger, vi havde på hotellet, er der stadig rigtig mange andre alternativer, når man skal have tag over hovedet i Barcelona. Da jeg ikke selv har prøvet det på denne tur, eller har plads til at nævne dem alle her, har jeg spurgt nogle af mine veninder:
Min barndomsveninde Stella nævnte hostellet, eller vandrerhjemmet, som det hed i gamle dage, Casa Gracia i Barcelona. Det ligger midt i centrum af byen, tæt på Sagrada Familia, som jeg også besøgte. Stella har sendt mig dette link, så du kan se billeder fra hostellets egen hjemmeside her. Hun fortalte også, at det er et meget fleksibelt hostel, i det at du selv kan vælge, hvor mange du vil bo på værelse med. På den måde kan du altså både have din kæreste med og bo alene, eller være mindre kræsen og bo på de større dorms og spare en masse penge.
Det bedste hostel er efter min mening det hostel, der kan tilbyde værelser til mange forskellige typer af mennesker. Så kan man ligesom også selv styre sit niveau af socialt engagement :-)
Uanset om du vælger hotel eller vandrerhjem, så er det umagen værd at forberede sig godt og grundigt hjemmefra: Hvor mange penge vil du bruge? Hvor mange mennesker vil du bo sammen med? Hvor tæt på byen vil du bo? Når du har svaret på disse spørgsmål, er du klar til at booke, men først dér!

Hvad skal du opleve i Barcelona?

På vores første dag, fredag, tog jeg en for holdet og tog med ud for at se Barcelonas stadion. Når nu kæresten havde lagt ud for festen, var det ligesom også på sin plads at give ham lidt plads på “dansegulvet”.

Det var også en fantastisk oplevelse at være der. Desværre var der ikke nogen af de kendte spillere, der trænede, imens vi var der.
(Kender sådan set også kun Messi og så Pique, fordi han er sammen med Shakira! Typisk pigekommentar. :-D)
Folk jeg kender, der har besøgt stadionet Camp Nou, har fortalt, at de har været der, imens spillerne trænede, og jeg tror også lidt, at det var det, kæresten håbede på ville ske.
Vi tog en guidet tur og kom også ned under stadionet, hvor der var et stort museum, man kunne se. Michael Laudrup var der også, og kæresten endte med at købe en Messi-trøje: Man er vel turist og fodboldfan :-)
Om eftermiddagen endte vi på Ramblaen, der er Barcelonas svar på Strøget i København, bare meget større, meget længere og meget mere sydlandsk. Min fætter Lars, der er Real Madrid-fan, havde spurgt, om vi ikke kunne finde noget merchandise til ham der. Det var næsten umuligt, men gemt langt væk, allerbagerst på en hylde i en sportsbutik drevet af en ældre barcelonsk mama, fandt vi en kasket med det madrillinske logo.
Der stod død i øjnene på den ældre dame, da jeg satte kortet i maskinen, men selv syntes jeg, at det var ret sjovt, at fodbold kan bringe sindene så meget i kog hos nogen folk. Min kæreste selv stod ovre i hjørnet med røde ører og lod, som om han ikke kendte mig, mens jeg stod der med smil på læben, og transaktionen gik igennem. :-)
Ramblaen er i øvrigt også kendt for sin statue af Christopher Columbus, der står for enden af den lange gade allerlængst væk fra havnen og peger mod Indien – det sted, han oprindelig satte ud for at finde. Men den historie kender I vist godt :-)
En Barcelona-lørdag i kulturens tegnOm lørdagen fik jeg lov til at bestemme, hvor vi skulle hen, og det var først og fremmest Gaudi, der fik lov at direkte retningen. Og så tænker du måske: “Gaudi? Hvor er det nu, jeg har hørt det navn før?”
Antoni Gaudi var manden, der begyndte at tegne og bygge den store Sagrada Familia-kirke centralt i Barcelona for mange, mange år siden. Faktisk døde han, længe inden hans byggeri blev færdigt. Kirken er meget uhyggelig, gotisk i sit udtryk og i den grad ikonisk for det at være i Barcelona. Det er et absolut must-see for enhver, der tager til Cataloniens hovedstad.
Lige så værdsat for sin arkitektur, som Gaudi var, ligeså tragisk var hans død. Gaudi døde som en gammel mand, der havde brugt alle sine penge på at bygge den store kirke. Da han en dag blev ramt af en sporvogn ved et uheld, så han så slidt og forfalden ud, at de forbipasserende ikke antog ham for andet end en hjemløs. På den måde døde han af manglende behandling.
Men det var ikke kun i Sagrada Familia, at Gaudi satte sine fingeraftryk. Over hele Barcelona findes der forskellige arkitektoniske perler, der vidner om hans enorme talent og kreative engagement. Lige noget for en humanist som jeg selv! :-)
I øvrigt en lille kommentar til de kraner, I kan se i billedet: Kirken er jo først officielt færdig om godt ti år. Vores guide forsøgte først at overbevise os om, at kranerne var nye tårne, man havde tilføjet for at give den gamle bygning et lidt mere kontemporært look. Ikke at jeg lod mig narre af den slags, selvfølgelig. Overhovedet ikke. Slet ikke.
Selvom jeg ikke turde komme helt op i kirken, var Gaudis Sagrada Familia en pigedrøm for mig at se. Men jeg kunne stadig ikke få nok Gaudi, og derfor tog vi direkte videre til Parc Guell, eller “Gylleparken”, som min far altid har kaldt den, haha,  dårlig joke.
Her fik Gaudi også lov til at boltre sig kreativt. Mange forskellige marmorbænke, pudseløjerlige små huse og alskens underlig arkitektur – hvis man er til den slags, er man nødt til at se det! Jeg ved ikke vildt meget om arkitektur, men min holdning er, at hvis det skal være lidt skørt, skal det også være brugbart. Og det kan et hus eller en bænk jo sagtens være!
Vi havde i hvert fald en fantastisk tur, der blev sluttet af lørdag aften på Placa Espanya i Montjuic. Her var der det fantastiske springvand Font Magica, som også er et af Barcelonas mange vartegn. Og det bliver også det billede, der vil markere min slutning på denne guide til Barcelona.

Skal jeg så rejse til Barcelona?

Det korte svar er “ja”. Det længere svar er “jaaaaaaaa!!!” Barcelona er en fantastisk by, der ligger tæt på, er forholdsvis overkommelig af en storby at være, og hvor jeg godt synes, at man kan gå i de åbenlyse turistfælder uden at føle, at man går glip af noget eller oplever det forkerte. Selvfølgelig er der gadesælgere. Selvfølgelig er der krejlere. Men der er  meget at se, at det ville være en skam, hvis ikke alle prøvede at opleve det.
Barcelona er en by, man aldrig bliver for gammel til at besøge, og en forlænget weekend inkl. flyvning frem og tilbage er den perfekte periode. På den måde får du en kompakt rejse, hvor der hele tiden sker noget.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar